هر وبمستر دوست دارد که سایتش در صفحهی نتایج موتورهای جستجو عملکرد خوبی داشته باشد و به ندرت کسی را خواهید دید که نسبت به رتبهبندی خود بدون تفاوت باشد. «ما هفت صفحه پایینتر از دیگران هستیم؟ اشکالی ندارد». این جملهای نیست که بخواهید از صاحب یک سایت بشنوید. ما به عنوان متخصصین سئو و وبمستر بهسختی کار میکنیم تا وبسایتهای آنها به بهترین عملکرد آنلاین خود دست بیابند. لینکسازی نقش بزرگی را در این استراتژیهای بهینهسازی ایفا میکند. اما سوالی که باید از خود بپرسیم این است که آیا به صفحهی درستی لینک میدهیم؟
در غالب موارد، تاکید بر روی لینک دادن به صفحهی اصلی وبسایت است. این موضوع قابل درک است، زیرا صفحهی اصلی وبسایت به عنوان دروازهی ورود به سایت مطرح است.این موضوع (در اکثر موارد) غلط است و لینکسازی به صفحات درونی وبسایت، بسیار مفیدتر است. اینجاست که لینکسازی عمیق وارد عمل میشود.
لینکدهی عمیق
لینکدهی عمیق مورد جدیدی نیست اما با ظهور تکنیکهای جدید و جذاب سئو گاهی اوقات آن را به دید سرسری نگاه میکنند. با بیان ساده، لینکدهی عمیق به عنوان فرایند لینکسازی به صفحات درونی سایت و مطالب بلاگ در تقابل با صفحهی اصلی یا صفحات درجهدوم قلمداد میگردد. صفحهی اصلی وبسایت به نظر تمام محبتها را از طرف لینکها دریافت میکند، اما نمیتوان چنین رویهای را بهترین استراتژی دانست. صفحهی اصلی شما نمیتواند بار تمامی کلمات کلیدی و عبارتهای طولانی که میخواهید سایتتان برای آنها رتبه بگیرد را تحمل نماید. البته گسترهی کامل محتوایی که سایتتان ارائه میدهد نیز نمیتواند در صفحهی اصلی قرار بگیرد و اصلاً این موضوع طبیعی نیست. صفحات درجهدوم مواردی هستند که به صورت مستقیم از صفحهی اصلی لینک شدهاند. لینکهای عمیق معمولاً ۲ یا ۳ سطح با صفحهی اصلی فاصله دارند و این لینکدهی عمیق به شما در راستای گستردهسازی نمایهی لینکتان کمک خواهد کرد.
اما لینکدهی بد است، نه؟
نه! در دوران بیداری الگوریتم های Penguin، Panda (و سایر نسخههایی که گوگل قرار است با نام جانوران ارائه کند)، تمامی افراد در مورد مسائل مرتبط با لینکها ترسو شدهاند. اما لینکها خودشان بد نیستند. درواقع نحوهی کارکرد وب اینگونه است و در این میان، صحبتهای Mat Cutts به مبنی بر توقف لینکسازی یا مطلب مهمان اهمیت چندانی ندارد. درختها و چرخهای لینک بد هستند، این کار را نکنید. خریداری یا معاملهی پایاپای برای لینکها نیز درست نیست. دایرکتوری، بله … شما یک تعداد از آنها میخواهید.
لینکهای باکیفیت کماکان ارزش دارند (و همواره خواهند داشت)، حتی اگر لینکهای نوفالو باشند. با نگاهی عمیقتر، حالا که گوگل اهرم خود را برای رویههای لینکسازی نادرست پر زورتر کرده، بهینهسازی استراتژیهای لینکسازی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. دلیلی که Cutts و کمپانی دستور توقف لینکسازی را داده این است که اکثر افراد این کار را اشتباه انجام میدهند.
زمان و صبوری زیادی برای انجام کار به صورت درست نیاز است. بیایید نگاهی به فواید لینکسازی و نقش آن در راستای بهبود مشاهدهی سایتتان به صورت آنلاین، ارتقای تجربهی کاربری و … افزایش رتبهتان داشته باشیم.
فواید لینکدهی عمیق ( Deep Link )
لینکدهی عمیق تعدادی مزیت دارد که متخصصین سئو یا وبمسترهای آگاه از آنها بهره میبرند. این موارد بهخوبی در صفحهی نتایج عمل میکنند، قدرت آنلاین و رتبهبندی سایتتان را ارتقا میدهند و تجربهی کاربری بهتری برای بازدیدکنندگان سایت به وجود میآورند.
- قدرت آنلاین بهتر – ارزش و قدرت دریافتی از عواملی است که اهمیت فزاینده برای گوگل پیدا کردهاند. لینکدهی عمیق به شما اجازه میدهد که کیفیت محتوای درونی سایتتان را برجسته نمایید. داشتن هزاران لینک که به صفحهی اصلی شما اشاره میکنند ایدهی خوبی نیست و توزیع آنها در سایتتان به موتورهای جستجو میگوید که وبسایت دارای محتوای ارزشمندی میباشد. همچنین یک نمایهی لینک گسترده به شما نشان میدهد که منبعی برای سایر وبسایتها و کاربران آنلاین فراهم کردهاید تا بتوانند اطلاعات مدیریتی را دریافت نمایند. همین امر باعث میشود که گوگل و همتایانش خوشحال شوند.
- بازسازی محتوای قدیمی – یک مقاله یا مطلب مهمان جدید به مدت کوتاهی میدرخشد و سپس در سکوت و تنهایی به آرشیو وبسایت شما فرستاده میشود. یک لینک جدید از طریق منبع مرتبط نهتنها باعث میشود که اندکی اکسیر سئو به پوست محتوای قدیمیتان اضافه شود، بلکه در معرض مخاطب جدیدی قرار خواهد گرفت که میتواند آن را با همتایانش به اشتراک بگذارد یا آن را به سایتش لینک دهد.
- ارتقای تجربهی کاربری – صفحهی اصلی وبسایت همواره بهترین نقطه برای فرود بازدیدکنندگان جدید و یافتن اطلاعات ویژه نیست. همچنین اگر کسی به دنبال یک پاسخ بهخصوص برای جستارش باشد هم نباید روی صفحهی اصلی سایت فرود بیاید، زیرا نمیتواند آنچه میخواهد را پیدا کند و دفع خواهد شد. اهمیتی ندارد اگر یک مقالهی درخشان برای پاسخ به تمام سوالاتشان داشته باشید و بخواهند با سه کلیک به آن برسند. لینکدهی عمیق به شما اجازه میدهد بازدیدکنندگانتان را مستقیماً به سمت اطلاعات مدنظرشان ببرید، تجربهی کاربریشان را ارتقا دهید و احتمال مکاشفهی وبسایت و بازگشت دوباره را افزایش بدهید.
- منبع الهام برای محتوای جدید – لینکهای عمیق میتوانند به شما در راستای شناسایی محتواهایی از سایت که توجه بیشتری جلب میکنند، کمک کنند. با رهگیری محتوایی که بیشترین لینکها را دریافت میکند، میتوانید شاخصی برای عناوین مورد علاقهی بازدیدکنندگانتان داشته باشید و همین امر منجر به ایجاد محتوای جدید میشود.
همهی اینها خوب به نظر میرسند، اما چگونه؟
همانگونه که ذکر کردم، اکثر افراد لینکسازی را اشتباه انجام میدهند و لینکدهی عمیق دشواری بیشتری دارد. باید به بلاگرهای زیادی مراجعه کنید و فراتر از اینها، لینکهایتان باید مطلقاً مرتبط بوده و توزیع انکر تکست مناسبی داشته باشند.
نکتهی: هنگامی که برای مطلب بلاگ یا انجمنی نظر میدهید، لینکهای عمیق را به سمت صفحات داخلیتان هدایت کنید.
لینکدهی عمیق مورد جدیدی نیست، اما تکنیک ارزشمندی به شمار میرود. مقداری زمان برای بازرسی وبسایت و بررسی نمایهی لینک آن بگذارید و در این راستا از Aherfs یا موارد مشابه استفاده کنید. اگر صفحهی اصلی شما لینکهای بیشتری را نسبت به محتواهای درونی دریافت میکند، شاید زمانش رسیده که استراتژیهای لینکسازی خود را تنظیم کنید و شروع به ساخت تعدادی لینک عمیق به سمت قلب وبسایتتان نمایید. درواقع همواره زمان برای انجام لینکسازی عمیق وجود دارد.